Intervju sa prof. dr. Nihadom Babovićem povodom 18. godišnjice smrti prvog predsjednika Republike Bosne i Hercegovine Alije Izetbegovića

Intervju sa prof. dr. Nihadom Babovićem povodom 18. godišnjice smrti prvog predsjednika Republike Bosne i Hercegovine Alije Izetbegovića

Intervju sa prof. dr. Nihadom Babovićem, autorom idejnog rješenja za memorijalno turbe Predsjednika Alije Izetbegovića

  1. Da li ste imali priliku da lično upoznate rahmetli predsjednika Aliju Izetbegovića?

Babović:

Nisam imao priliku osobno upoznati predsjednika, ali on je svojom pojavom u političkom i javnom životu Bosne želio ostaviti dojam čovjeka „iz naroda“ te se na taj način činio bliskim i kao da ga poznajete.

  1. Možete li nam reći nešto više o konkursu za odabir idejnog rješenja memorijalnog turbeta predsjednika Izetbegovića?

Babović:

Konkurs je bio otvorenog tipa, koliko se sjećam, oko 25 radova je pristiglo.

Eminentan i stručan žiri je bio sastavljen od profesora sa Arhitekture i Likovne akademije, Zavoda za zaštitu kulturnog naslijeđa, članovima Fonda Memorijala „Kovači“ i članovima porodice. Jednoglasno je odabran ovaj izvedeni rad, koji je naravno dorađen, na konkursu je bio samo kao prezentaciona ideja. A kao i na svakom konkursu bilo je tu još interesantnih radova, ali iz razloga „istovremene skromnosti i monumentalnosti“ i „dojma jedinstva sa cijelim mezarjem kao osnovnom idejom“, te se može reći da je turbe predsjednika i turbe svakog pojedinog šehida i poginulog borca, i obrnuto – da je svaki mezar i mezar predsjednika Alije, ovaj rad je jednoglasno odabran kao pobjednički.

  1. U kratkom opisu specifikacija turbeta i njegove simbolike naveli ste da su filozofija i mistika sufizma poslužile kao inspiracija. Možete li nam reći nešto više o tome?

Babović:

U biti, želio sam napraviti rad koji će u isto vrijeme biti suština tradicije a i savremeno rješenje, korijen misli i 21. stoljeće, uz najdublju želju da imate osjećaj kao da nije riječ o nekoj nastaloj građevini sada, već da je doživljaj i slika izvan prostornih i vremenskih okvira.

To je bit te misli, a sufi-misao prvo nije misticizam, već baš obrnuto – demistifikacija, gledanje svijeta stvarnim očima – Dobro i Ljepota, i mogući niski, trošni materijalni prikaz tih nikad dostignutih ljudskih ideala. Težnja i Čežnja.

  1. Da li su Vas neka od autorskih djela predsjednika Izetbegovića inspirisala u određenom momentu života, i da li su utjecala na Vas u procesu kreiranja idejnog rješenja?

Babović:

Ne, nije konkretno, nijedno autorsko djelo. Predsjednika Aliju doživljavao sam kroz njegovo prisustvo u bitnim pitanjima života Bosne, te njegovim najvećim značajem smatram što je u tim izuzetno teškim okolnostima uspio ostati najveći mirotvorac i čovjek strpljivosti.

Uspio je svu tu energiju rata i međunarodne zavjere, progona, silovanja i ubijanja, pljačkanja naroda, opravdanog gnjeva naroda izloženog najvećem genocidu od II. svjetskog rata pretočiti u strpljivost bez odmazde i sačuvati okvir za građansku Bosnu u budućnosti.

U tom smislu moj rad jeste jednostavan i čist, skroman, a što jeste, ustvari, nešto najveće.

  1. Turbe na šehidskom mezarju „Kovači“ odnijelo je nagradu i u Italiji za primjenu kamena u arhitekturi? Možete li nam ponuditi više detalja o tome?

Babović:

Mene je iznenadilo da sam od više svjetskih velikih arhitektonskih imena dobio pohvale za taj rad koji je dobio posebno priznanje na najvećoj svjetskoj smotri i nagradi za savremenu arhitekturu. Stvarna veličina te nagrade jeste da su ljudi koji su odlučivali prepoznali univerzalnu vrijednost jednog projekta u nekoj maloj Bosni i još smatraju da je to nešto što je obilježilo arhitekturu u Evropi u prvoj dekadi 21. stoljeća, zajedno sa Norman Fosterom, I. M. Pei-em, Von Gerkanom…

  1. Kako jezikom arhitekture i simbolike, objašnjavate simbiozu turbeta sa ostatkom mezarja na Kovačima ?

Babović:

Jedinstvena slika pejsaža, turbe dođe kao matica u košnici, kao Begova u čaršiji, kao dijamant na prstenu…

Na ćilimu od trave svi mezari kao humke čine neraskidivu cjelinu, te je turbe predsjednika i turbe svakog pojedinog šehida i poginulog borca , a u isto vrijeme je svaki mezar i mezar predsjednika Alije. Mislim da je i rahmetli predsjednik želio da ga tako doživljavamo.

  1. Kako kao univerzitetski profesor i arhitekta vidite značaj šehidskog mezarja na Kovačima u svjetlu građenja kolektivne memorije i svijesti?

Babović:

Kao društvo smo u cjelosti zakazali, nemamo uopće mjerila ni društvenih vrijednosti, sve omalovažavamo, vlada pohlepa, zaslijepljeni smo i u takvom stanju čovjek ne vidi pravo.

A to se odnosi i na pogled prema memorijalima, kao mjestima sjećanja na naše vrijednosti. Mene je osobno stid stanja u kojem se nalazimo generalno. Kada se sami promijenimo, promijeniti će se i naš odnos. Nadam se najboljem.